Van Italië naar Casablanca (*) - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Kasper Ruyck - WaarBenJij.nu Van Italië naar Casablanca (*) - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Kasper Ruyck - WaarBenJij.nu

Van Italië naar Casablanca (*)

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Kasper

13 Februari 2008 | Marokko, Casablanca

Hoi allemaal,

Kasper heeft gister weer wat van zich laten horen :D!

7 Februari:

Ik zit nu eindelijk op zee. Gisterochtend zijn we vertrokken van Porto Marghera en de reis gaat nu naar Vibo Valencia. (Dit is om de laars van Italië heen.)
De andere stagiair, Wouter, loopt momenteel rond in de machinekamer en ik op de brug/dek. Dit wisselt om de 4 weken. Ik heb al wel gezien dat dit een heel andere stage gaat worden als mijn eerste. In het begin had ik een beetje moeite met wennen, maar nu gaat het al een stuk beter. In de havens heb ik hard moeten werken: meehelpen met de bemanning om de lading vast te zetten. De 2e avond in Porto Marghera ben ik gaan stappen met de 1e, 2e en 3e stuurman. We hebben daar wat gegeten en gedronken. Het plaatsje was niet erg groot, maar er hing een gezellige sfeer. (Ja ook in Italië vieren ze carnaval ;).) Beetje lastig om een taxi terug te krijgen, maar we waren toch al om 24.00uur terug aan boord, want we moesten de volgende dag weer om 7.00 uur 'fris' aan dek staan om stukgoed ('kleine' kistjes) te laden. Dit gebeurde met de walkraan en niet met onze eigen kranen.

De dag daarop werden de kok en de bootsman afgelost. De nieuwe kok is een Nederlander, die al 20 jaar in Thailand woont. Hij is volgens mij zo gek als een deur en kan ook goed ouwehoeren. De nieuwe bootsman is een kaapferdiaan. Omdat hij al zolang bij Jumbo vaart spreekt hij ook gewoon Nederlands. Verder is de vriendin van de eerste stuurman aanboord gekomen met hun dochtertje. Wel leuk, zo'n babytje aan boord. Eergisteren had ze een roze t-shirt aan met de tekst "KID CREW FAIRPARTNER" :)

Vervolgens werd het schip afgeladen aan dek. Nog 2 zware stukken aan boord van zo'n 400 ton. En nog meer machine onderdelen. Het blijft een apart gezicht zo'n gigantisch collo in de lucht zien hangen.

Gisteren moesten de laatste sjorringen gezet worden van de lading en moest het schip zeeklaar worden gemaakt. Toen mocht ik zelf een keer met de kraan draaien. Misschien zegt het je niet zo veel maar zo'n kraan is ongeveer 50 meter hoog. Alleen de haak alleen
al weegt zo'n 20 ton. Die hele kraan kun je bedien met een draadloze afstandsbediening. Best makkelijk. Je hoeft niet eens op het schip te staan om de kraan te kunnen bedienen. Toch is het best lastig om die kraan te laten doen wat jij wil. Om 12 uur was ik vrij en kon ik even aan mijn takenboek. Op zee loop ik wachten 's avonds van 4 tot 6 en 's ochtends van 6 tot 8.

Vandaag heb ik na mijn wacht met de 2e stuurman veiligheidsmiddelen gecontroleerd. De poederblussers, co2 blussers en de EEBD's.
Mooie foto's heb ik nog niet kunnen maken. Echt lekker zomerweer heb ik namelijk nog niet meegemaakt.

12 Februari:
Ik ben nu op weg naar Casablanca. We zijn 10 feb vertrokken. Het is slechts 3 dagen varen. Als het goed is zullen er rond morgenmiddag aankomen. Wat er daar gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Afwachten dan maar.

De laatste avond zijn de 3e en 2e machinist, de 3e stuurman, Wouter en ik nog op de wal geweest. Vibo is een klein dorpje waar het, volgens mij, alleen in de zomer erg druk is. Na lang zoeken en 10 min. lopen vonden we een Irish pub. Raar maar er sprak daar niemand engels. Daar hebben we wijn geproefd. De 3e stuurman beschouwd zichzelf nogal als kenner.

De afgelopen 3 dagen heb ik fijne zeedagen gehad. Dat is wel relaxed en daardoor heb ik veel tijd om te werken aan mijn takenboek. Tijdens het wachten op de brug ben ik de afgelopen tijd bezig geweest om positie te bepalen met behulp van de sterren (sterbestekje). Vanmorgen heb ik met de 3e stuurman onderhoud gedaan aan de heftruk.

Groetjes, Kasper

Kasper ligt nu op schema. Het is nog even afwachten hoe het verloopt in Casablanca, maar anders is hij rond 21 feb. in Rotterdam.

  • 13 Februari 2008 - 16:51

    Viooltjee:

    heee kas!
    wat een belevenissen weer allemaal! gelukkig heb je naast het harde werken toch ook nog carnaval kunnen vieren! ik was al bang dat je zelfs dat nog had moeten missen, arme jongen ;) hahahaha!
    nee maar wel echt fijn dat het zo goed gaat! nou hopen dat je mooi op schema blijft liggen, zodat ik 21 februari aan mn zussie een dikke knuffel voor je kan meegeven ;)
    liefs viool

  • 14 Februari 2008 - 09:21

    Lex:

    Hey buurman!

    Zo te horen gaat het daar wel prima!!
    Wouter vertrekt wss de 22ste :(
    Fijn dat je nog ff dagje in NL komt :)

    We horen snel weer van je!

    Liefs Lex

  • 16 Februari 2008 - 10:50

    Opa En Oma Goes:

    Hoi Kas dat is een heel verhaal fijn dat het allemaal zo goed gaat.Hier is het koud maar zonnig.Met ons verder alles goed.Roos belde van de week smorgens om kwart over zeven want het was weer mis met de fiets.leuk, want dan konden we haar nog even spreken.Groetjes opa en oma.

  • 16 Februari 2008 - 13:59

    Renata:

    Leuk om je zo op de voet (of hoe zeg je dat als het om water gaat?) te kunnen volgen. Ik ben wel benieuwd wat dat takenboek toch is, doe je daarin verslag van je stage?
    groeten,
    Renata

  • 16 Februari 2008 - 15:19

    Alie:

    Hoi Kasper!

    Leuk om te lezen wat je daar zoal meemaakt. Gelukkig dat je al wat went. Wij wennen weer aan de veelvuldige aanwezigheid van Roos. Hartstikke gezellig.
    Als je in Rotterdam bent, veel plezier samen!
    Hoop snel weer wat van je te horen!

    Liefs, Alie

  • 16 Februari 2008 - 18:15

    Theda:

    hoi Kasper,

    Leuk dat je werken aan je takenboek als ontspanning ziet. Heb je toch wel in de gaten dat het voor school is? Leuk dat je binnenkort weer wat dichter in de buurt bent. Weet je al waar je na Qatar naartoe gaat??

    groetjes uit, je raadt het al...

    Hulst
    mama en papa

  • 16 Februari 2008 - 18:20

    Theda:

    hoi Kasper,

    Leuk dat je werken aan je takenboek als ontspanning ziet. Heb je toch wel in de gaten dat het voor school is? Leuk dat je binnenkort weer wat dichter in de buurt bent. Weet je al waar je na Qatar naartoe gaat??

    groetjes uit, je raadt het al...

    Hulst
    mama en papa

  • 17 Februari 2008 - 09:54

    Macht:

    Heylaaa Kas!

    Volgens mij heb je het wel naar je zin? :) Leuk om weer te lezen wat je allemaal doet en gedaan hebt.

    Het is heel wat spannender wat je daar allemaal mee maakt dan wat ik hier in zeeland mee maak! :P

    Misschien zien we je dan in Rotterdam, als het ervan komt !!:)

    xxxxx Macht


  • 17 Februari 2008 - 11:12

    Yannick En Brechje:

    Hee Kaps!

    Toch nog even een berichtje van je zus en Yannick! Gelukkig gaat alles goed met je! Al moet je wel hard werken hebben we gehoord! Hier gaat alles z'n gangetje! Heb je Casablanca nog een beetje kunnen bekijken? Hopelijk wel, want het is natuurlijk niet allemaal werken! Dan moet je ergens een milkshake drinken met fleur d'oranger! Super lekker! Als het niet lukt mag je het ook proberen als je thuis komt, we hebben die smaak namelijk gekocht en over een paar maanden zijn we super goed in milkshakes maken!

    Liefs,

    je zus en Yannick

  • 17 Februari 2008 - 15:38

    Francis:

    hallo, bootsman. fijn om op die manier contact te kunnen houden. uit uw verhaal blijkt het al beter mee te vallen. hier is alles in orde , ben de ganse dag bezig met leerstof voor te bereiden ( mechanica : versnelling en vertraging.)
    werd gisteren door uw pa uitgenodigd op 28 juni voor hun tuinfeest, zullen we er een beesteboel van maken?

    tot nog eens

    Francis

  • 18 Februari 2008 - 08:53

    Jan Van Vaek:

    Beste Kasper,

    In Casablanca weinig wijn en zeker geen Ierse pubs... Tip: Als je enkele dag aan wal ligt is Marrakech maar enkele uur rijden met de trein. Marrakech is veel toffer...

    groetjes,
    Jan

  • 23 Februari 2008 - 12:54

    Said:

    een goed blog en ook een goed foto s lool hello en goed middag ik ben Said een Marokkaan woon nu in agadir en ik was last jaar gevoond in den haag voor een jaar ...lol en ik spreek een goed english arabish frens en een beetje nederlands en spaans ook lol
    ik graag jouw zien hier in Agadir je bent echte waar welkom jij en ales jouw vrienden lol ... 0 69 82 35 28

    tot ziens en ik zie je hier later in agadir

    kus

    sam4yah@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kasper

Hallo, Met dit dagboek wil ik jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen tijdens mijn stage Groeten, Kasper

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 15497

Voorgaande reizen:

28 Januari 2008 - 07 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: