Eindelijk onderweg naar Rotterdam - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Kasper Ruyck - WaarBenJij.nu Eindelijk onderweg naar Rotterdam - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Kasper Ruyck - WaarBenJij.nu

Eindelijk onderweg naar Rotterdam

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Kasper

23 Februari 2008 | Marokko, Casablanca

Hoi Allemaal,

Kasper heeft in Casablanca behoorlijk wat vertraging opgelopen. Hij heeft eerst nog 3 dagen voor anker gelegen en hierna duurde het lossen en laden langer dan verwacht. Hierdoor is hij pas donderdagavond uit Casablanca vertrokken. Nu is hij waarschijnlijk maandagavond in Rotterdam.
Alle reacties die jullie onder de berichtjes zetten, stuur ik weer door naar Kasper :D!

Hieronder een mailtje van hem :D!

Het is hier heel druk. Maar ik heb het
wel goed naar mijn zin. Vandaag zijn we vertrokken uit Cassablanca. Volgens de agent zouden we meteen naar binnen kunnen en het lossen zou 3 dagen gaan duren. We wisten van tevoren al dat dat nooit zou lukken maar goed.
Toen we aankwamen moesten we ten anker. Na 3 dagen mochten we eindelijk naar binnen. We lagen 's avonds rond 10uur voor de kant.
Ik moest de eerste dag met de welder(vakman) helpen/brandwacht zijn. Alle lading wordt met metalen plaatjes op het dek vast gelast.
In de loshaven moeten deze ook weer allemaal losgebrand worden. Hiermee moest ik dus helpen. Het was een lange dag en de zon scheen.
Het was 25 graden buiten ofzo. En der was redelijk fel zonlicht. Het was een drukke dag dus ik ging rond een uur of 10 naar mijn bed.
's nachts kreeg ik erg last van mijn ogen, want ik had lasogen. Dit was vreemd, want ik had helemaal niet gelast. Gelukkig ging het na een pijnstiller weer beter.

De volgende dag ben ik maar met een grote zonnebril bij de gangway gaan zitten. In Casablanca geldt een niveau 2 security level. Dat betekent
alles op slot en alleen mensen die iets aan boord te zoeken hebben. Op een gegeven moment hadden we meer voormannen dan stuwadoors aan boord.

De dag daarop zouden we de wal op gaan. Ze hebben in casablanca het systeem dat je je monsterboekje inlevert en daar een shore pas voor krijgt.
maar die shore pas moet je ophalen tussen 9 's ochtends en 6 uur 's avonds. en in precies die uurtjes moet er gewerkt worden en heb je dus geen
tijd om een pas en een stempel te halen. Na wat omkooppraktijken en wat zeuren stonden we om half 12 toch nog in casablanca. Er was een erg behulpzame
taxichauffeur die ons hielp bij de douane etc. We stapten in zijn oude mercedes en we waren vertrokken. 5km verderop stopt opeens de motor. Had die handige geen benzine meer:). Gelukkig kwam er toevallig een ander taxi langs. Die heeft ons toen naar wat nachtclubs en discotheken laten zien. Uiteindelijk zijn we beland in een wel gezellig kroegje. De biertjes koste daar alleen wel 10euro per stuk:(. ach ja voor een keertje. Ik ben toen met de 2e machinist weer terug naar boord gegaan. Bij de poort moest die politie agent nog 10 dollar hebben, anders mocht de taxi er niet door.

Natuurlijk moesten we om 7uur weer terug aan dek zijn. We gingen weer een zwaarstuk lossen. 250ton. Ik vond het nogal jammer van de vorig avond
dat het allemaal zo moeizaam ging om Casablanca in te komen dus ik had mijn monsterboekje al weer afgegeven aan de kapitein.
Toen kreeg ik gisteren van de eerste stuurman opeens een middag vrij. Hij vond maar dat ik de wal nog eens op moest. Ik ben toen met de 2e stuurman de stad in geweest. Iedereen wil je daar de weg wijzen en ze roepen allemaal "kijke kijke". En als je dan geen zin meer hebt in zo'n figuur zegt ie. "kijke kijke niks betalen" Schooiers :P. We zijn toen in een bazaar geweest. Alle topmerken kleren, horloges en tassen waren daar natuurlijk weer te vinden. 's avonds zijn we nog even naar het zeemanshuis geweest. Was wel een mooie tent. Daarna zijn we tapas gaan eten. Het was blijkbaar ook voetbal geweest dus was het ook nog wel een feestje in de stad.
Rond een uur of 12 kwamen we zonder omkopingen etc. weer aan bij het schip. De wachtsmannen van de wal lagen te slapen en de matroos die wacht had was net op het achterschip de trossen gaan controleren. Aangezien de gangway omhoog was konden we niet aan boord. Rick de 3e machinist was nogal lang en die vond het wel een fijn plan om maar langs een touwtje omhoog te klimmen. Zag er best gevaarlijk uit. Maar uiteindelijk konden we wel gewoon aan boord.

Groetjes, Kasper

  • 23 Februari 2008 - 18:36

    Machteld:

    Hahaha, wat een avonturen weer kas, hahaha.
    Anders moeten jullie 1 biertje delen + de kosten, betaal je 1,80 per slok daar :)

    Haha, het was een grappig verhaaltje :P

    xxx (L)

  • 23 Februari 2008 - 18:55

    Reinald:

    Heej kasper,

    Je maakt het goed, zo te horen. Dat is altijd fijn om te horen. Er komen een aantal herrinneringen naar boven van mijn stage als ik jou verhalen zo lees. Erg leuk dus om je belevenissen dus te lezen

    Nog heel veel succes en plezier

    Reinald

  • 23 Februari 2008 - 18:59

    Viooltjee:

    :|:|:| TIEN EURO :|:|:|
    noooo dat meen je niet.. echt ben jij blij als je even in rotterdam bent waar de prijzen tenminste een beetje 'normaal' kunnen worden genoemd met hun 1,70 euro:P
    poeeh en wat een belevenissen allemaal daar op dat schip:O via een touwtje omhoog klimmen:P
    gelukkig heb je het allemaal weer overleefd!;)
    nou kas, succes nog de laatste paar dagen en daarna heb je weer even pauze in rotterdam!;)

    liefs viool

  • 23 Februari 2008 - 19:11

    Marloes:

    hey kasper:)
    fijn om te horen dat het zo goed met je gaat:) liefs marloes

  • 24 Februari 2008 - 10:46

    Oma En Opa Goes :

    Hallo Kas Leuk weer wat van je te horen het zijn hele avonturen je moet een dagboek bij gaan houden leuk voor later We hopen dat je diverse familieleden kan ontmoeten in Rotterdam Dan horen we die verhalen ook weer Wij gaan Donderdag een weekje weg Groetjes Opa en Oma

  • 24 Februari 2008 - 18:42

    Theda:

    Spannend! en duur die uitstapjes. Zo blijft er niet veel over van je stagevergoeding. Als het zo blijft mag je in juni wel een poosje gratis bij ons wonen.
    Hopen je volgende week even te zien.

    groet mama

  • 28 Februari 2008 - 16:01

    Jan:

    Leuk, al die berichtjes. Veel plezier en succes gewenst voor het vervolg.

    Groeten,

    Jan, Jeannine en Fanny

    P.S Weet je zeker dat je wel in Casablanca was en niet in Parijs (een keer te vroeg linksaf geslagen en de Seine op in plaats van de middellandse zee)? Daar kosten de biertjes ook ongeveer zoiets, heb je ook alle topmerken, en verstrooide taxichauffeurs ...

  • 03 Maart 2008 - 13:34

    Henk:

    Hallo Kasper,
    Gisteren je weblog gekregen van Rosalie. Leuk om de verhalen te lezen.
    Zoals de zeebonken zeggen: behouden vaart.

    Groeten uit Zevenaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kasper

Hallo, Met dit dagboek wil ik jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen tijdens mijn stage Groeten, Kasper

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 15497

Voorgaande reizen:

28 Januari 2008 - 07 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: